Blog Caricatura-ta.ro - Caricaturi si portrete

joi, 4 aprilie 2013

Cat costa arta ?


În scopul de a stabili prețul artei realist, trebuie să înțelegeti și să respectati modul în care funcționează arta ca si afacere și de pretul pe care l-ar plati potentialii cumparatori pentru produsul pe care-l oferi. Trebuie să faci un pas înapoi și să evaluezi în mod obiectiv semnificația și calitatea artei în relație cu toate celelalte moduri de arta. De asemenea, trebuie să evaluezi în mod obiectiv realizarile tale din lumea artei si sa determini modul în care te pozitionezi în raport cu toti ceilalti artiști. Acestea sunt sarcini dificile și nu neapărat plăcute, dar sunt absolut esențiale pentru atingerea obiectivelor de a vinde arta.
Intelegerea greselii comune pe care artistii o fac la stabilirea prețurilor este primul pas în acest proces. Poate cea mai semnificativa eroare este tendința de a se concentra prea mult atentia doar pe acest segment din lumea artei, care se referă la tine și prea puțină atenție pe ceilalți, sau chiar mai rău, respingând restul, facandu-l irelevant. Ești mai conștient de imaginea de ansamblu, de ceea ce alți artiști pot crea, care este pretul pietei, și cine cumpără ce, pentru cât de mult și de ce.
Mulți artiști fac greseala de a echivala valoarea banilor cu factori psihologici, cum ar fi modul în care sunt atasati in mod emotional de arta lor, sau cât de multa pasiune au pus în timpul procesului de creație. O lucrarea poate avea o insemnatate mare pentru ei, prin urmare, pretul cerut cu privire la anumite piese de munca lor, care ar putea insemna mult pentru ei în interior, dar nu are nici o legătură cu prețul de vânzare , în general. Dealerii si colectionarii  pot vedea aceste preț ca inconsecvent sau excesiv de mare.
Evita această capcană prin menținerea unui pret obiectiv care sa aiba sens pe piata. Păstrați-le în colecția personală. Orice emotii, iluminări, suferințe sau dureri interioare cu care vă confruntați în timpul procesului de creare de artă , nu trebuie "facturate" mai departe cumparatorului. Oamenii din toate profesiile au experiențe intense emotionale la fel ca tine, dar tu rar vezi preturile la lapte, instalații sanitare, haine sau alte bunuri sau servicii sa fluctueze salbatic, ca un rezultat al acelor experiente.
Opusul adaugarii de  prețuri excesiv de mari la lucrări de artă, cu un nivel ridicat de semnificație personală sau atașament emoțional este introducerea de prețuri excesiv de scăzute în opere de artă care nu dispun de aceste calități. Colectorii cu experiență care sunt in vânătoare de chilipiruri (din domeniul artei) sunt placut impresionati când artiștii ofera obiecte de artă la sub-preț, bazat pe sentimente, mai degrabă decât pe factori mai obiectivi, cum ar fi cele care vor fi discutate mai jos. Consecvența în formarea prețurilor este o piatra de temelie a succesului vanzarilor.
Artistii confunda, uneori, opinii subiective cu apreciere obiectivă atunci când se compară calitatea artei lor cu cea a altor artiști. În același timp, ei pot ignora, de asemenea, factori externi care influențează prețurile , cum ar fi: reputatia lor, cât timp au fost active, sau cât de "colectie" sunt. 

Dacă credeți că arta voastra este la fel de buna ca a lui Picasso sau Matisse, de exemplu, vreti sa stabiliti pentru ea preturi de milioane de dolari? Desigur  ca nu. Arta ta poate într-adevăr e la fel de bună ca cea a unui artist bine-cunoscut sau chiar celebru, care vinde pentru o mulțime de bani, dar mulți alți factori trebuie, de asemenea, comparati si analizati înainte ca prețurile de vânzare sa se  poata apropia de cele ale acelui artist. Parerea ta personală despre arta ta are prea putina importanta in stabilirea pretului lucrarii de arta. 

Și nu face greșeala de a crede că arta este atât de unica incat nimic nu se compara cu ea. Toata arta este unica. Fiecare artist este unic. Unicitatea, cu toate acestea, nu a fost niciodată și nu va fi singurul criteriu pentru stabilirea prețurilor la nici un anumit nivel.
Colectionarii rar se văd ca având doar o singură alegere in selectarea lucrarii de arta, oricat de "unica" este aceasta. Nu numai că sunt constineti de cost, dar ei compara aproape întotdeauna lucrul fiecarui artist si portofoliul sau galeria fiecarui artist.Cu cat fac mai multa comparatie, cu atat mai bine ajung la colectare, evaluarea calității, stabilirea corectitudinii prețurilor de vânzare, și obțin cele mai bune "lovituri" cu banii lor. 
Deci, cum trebuie sa faci si tu prețul cat mai realist? La nivelul cel mai fundamental, trebuie sa explici in fapte de ce lucrarea ta merita atatia bani. Tu cu siguranță știi cum să explici ce înseamnă din punct de vedere personal, dar în cazul în care un colector cere, puteți explica la fel de bine din punct de vedere financiar? A convinge oamenii că arta ta are valoarea pe care tu i-o acorzi, este un pas esential in incheierea unei tranzactii. Acest lucru este valabil mai ales atunci când cumpărătorii nu sunt familiarizați cu munca ta, sau doar putin, în calitate de colectori.
În lumea vânzarilor, toate galeriile de artă de renume sunt pe deplin pregătite să explice prețurile lor oricui solicită acest lucru. Acesta este modul în care funcționează vanzarile in lumea artei. 
Cel mai bun mod de a justifica pretul unei lucrari este de a face exact ceea ce fac galeriile. Trebuie sa mergeti constant la galeriile de arta pentru a studia piata si pretul cu care acestea vand lucrarile de arta, si sa va faceti o documentatie serioasa pe aceasta baza. Trebuie sa aveti cat mai multe înregistrări de vânzări recente prin dealeri, galerii și agenți sau direct la colecționarii din studioul dumneavoastră. Dacă ați vândut trei tablouri unchiului vostru bogat cu 3000 dolari o bucata, dar colectionarii nu au dorit sa dea mai mult de 500 dolari pe toate trei, inseamna ca pretul corect este cel estimat de catre colectionari. S-ar putea crede, de asemenea, ca tranzactia cu unchiul dumneavoastra nu ar fi reflectat pretul obiectiv al lucrarilor de arta, ci un pret subiectiv.
Când nu aveți un record de vânzări consistente într-un anumit interval de preț sau vanzarile  au fost haotice, stabilirea prețurilor dupa metoda în care agenții imobiliari isi stabilesc preturile, nu este o metoda buna. Ei își bazează prețurile  pe "comparabile" sau ce case de vanzare, similare, sunt in acelasi cartier/zona. In cazul tau, asta inseamna ca trebuie sa-ti stabilesti preturile in functie de artistii care sunt in zona ta geografica, opereaza pe aceeasi piata ca si tine, vand in aceleasi galerii ca si tine.
Dacă sunteți doar la început si nu ati vândut foarte mult, cel mai bun mod de ati stabili preturile este sa contorizezi timpul petrecut in realizarea lucrarii si costul materialelor folosite. Stabiliți-vă un salariu per oră, se adaugă costul materialelor si puteti face un pret rezonabil. În cazul în care materialele costa 50 $ si va ia 20 de ore pentru a crea lucrarea de arta, la 15 dolari pe oră, rezulta in pret final de 350 dolari. Nu uita sa compari, totuși.
Ori de câte ori ați stabilit prețurile de comparație, sa le stabiliti în comparație cu ceea ce vinde si nu cu ce nu se vine. Să presupunem că un concurent al dumneavoastra are o galerie cu ​​prețuri variind de la $ 2000 - 25.000 de dolari. Să presupunem că se închide doar cu vanzarea pieselor intre $ 2000-4000 , ca interval de pret. Acest rezultat va spune că colecționarii nu doresc sa plateasca mai mult de $4000 pe o lucrare de arta iar acesta poate fi verdictul lor asupra preturilor finale ale artistului. Tu, prin urmare, ar trebui sa-ti stabilesti preturile de la $ 2000 la 4000 și uita ca poti merge chiar putin mai sus.
O situație similară poate apărea dacă ați compara preturile la cele ale artiștilor care vând în primul rând copii în ediție limitată cu munca lor. Ei stabilesc preturi pentru a vinde printuri cu lucrarile de arta, nu originalele. 


Nu contează cât ați stabilit preturile, atat timp cat sunt competitive. Oricat de prost gust și capitalist acest lucru ar putea suna, ești în competiție cu alți artiști. De fiecare dată când un colector cumpără o bucată de artă de la tine, tendinta tuturor colectorilor este de a cumpara tot de la tine pentru ca devii mai "rar". Desigur, doriți sa maximizati numarul de piese pe care colectionarii il  cumpara de la tine.
Cel mai bun mod de a rămâne în vânătoare este de a vă asigura că aveti preturi competitive pentru piese. De exemplu, daca sunteti intr-o expozitie de grup, introduceți o piesă care este la prețuri competitive cu cele ale altor artiști. Tu nu vrei să ai cea mai scumpa piesa din expozitie, nu doresti ca prima impresie pe care o au  colecționarii despre tine sa fie un soc dupa ce vad preturile. Vrei ca lucrarile tale sa iasa in evidenta din punct de vedere artistic si nu financiar.
O altă problemă cu  care artiștii lupta de multe ori  este cazul in care cred ca trebuie să crească prețurile. Cel mai bun moment este atunci când se confruntă cu un grad consistent de succes și au stabilit un palmares de vânzări, care a durat timp de cel puțin șase luni la un an și, de preferință, mai mult. Pentru asta ar trebui sa vindeti cel putin jumate din ce ati produs in acea jumatate de an. Atât timp cât vânzările continuă să fie bune și cererea rămâne ridicată, creșterile de preț de 10-25% pe an, sunt justificate. Ca și în orice alte circumstanțe de stabilire a prețurilor, trebuie sa fii in stare sa justifici cresterea preturilor prin fapte. Nu crește prețurile în funcție de cat esti de capricios, sentimente personale, sau pentru că simti că au rămas la fel de destul de mult timp.
Amintiți-vă că colecționarii de azi sunt mult mai sofisticati decât oricând. Ideea de a se indragosti de o bucată de artă și de a trebui sa o  aibă cu orice preț, a scăzut foarte foarte mult in ultimii ani. Acum, colectionarii cerceteaza si compara toate lucrarile inainte de a face o decizie. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu